środa, 09 sierpień 2017 16:34

Awaria na drodze – o czym warto pamiętać?

Napisał

Awaria auta w najmniej oczekiwanym momencie może przydarzyć się każdemu. Przepisy o ruchu drogowym dokładnie regulują takie sytuacje, jednak w pierwszej chwili zdenerwowani uczestnicy zdarzenia nie myślą w sposób racjonalny. Nieodpowiednie zachowanie może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Jak nie popaść w paranoję i szybko przystąpić do działania? Warto przypomnieć sobie kilka podstawowych zasad.

wtorek, 08 sierpień 2017 16:24

Ponad 160 mln na fotoradary

Napisał

Główny Inspektorat Transportu Drogowego planuje w ramach programu unijnego planuje zmodernizowanie istniejących oraz instalację nowych fotoradarów stacjonarnych na drogach w Polsce w perspektywie do 2023 r.

piątek, 04 sierpień 2017 16:00

Czas największym wrogiem kierowców

Napisał

Według indeksu Samar DNB średnia cena sprzedaży nowego samochodu w 2015 roku wynosiła około 90 tys. PLN. Z chwilą opuszczenia salonu samochodowego auto traci na wartości około 11 proc., a więc do domu przyjedziemy samochodem tańszym o niemal 10 tys. PLN.

piątek, 28 lipiec 2017 15:54

Historia motoryzacji w Tarnowie

Napisał

VI runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych - Od 3 do 6 sierpnia w Tarnowie będzie można zobaczyć pojazdy wyprodukowane przed rokiem 1992.

piątek, 28 lipiec 2017 15:43

Przejazdy kolejowo-drogowe - nie do slalomów!

Napisał

Ignorowanie znaku stop, przejazd pod opadającymi zaporami oraz slalom miedzy rogatkami, to najczęstsze przyczyny wypadków na przejazdach. Negatywne zachowania kierowców, którzy powodują 98% wypadków powstrzymuje kampania społeczna Bezpieczny przejazd - Szlaban na Ryzyko! Tego lata PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziły 251 akcji ostrzegających. 20 tys. ulotek, filmy i działania w mediach społecznościowych przypominają o bezpieczeństwie.

Pierwsze polskie samochody elektryczne mogą trafić na ulice już w 2018 roku – tak zakłada projekt ElectroMobility, który wchodzi już w etap realizacji. Powstanie samych aut to jednak tylko część wyzwań, jakie stają przed polskim przemysłem motoryzacyjnym – wraz z nimi musi się pojawić nowa, rozbudowana infrastruktura obsługi tego typu pojazdów. Ministerstwo Energii obiecuje, że do 2020 roku powstanie 6 tys. punktów ładowania, które będą rozmieszczone w 32 miastach Polski.

Jazda samochodem w nocy, pomimo mniejszego niż w porze dziennej natężenia ruchu, jest o wiele bardziej niebezpieczna. Ma to przede wszystkim związek z niedostateczną ilością światła, która ogranicza zdolność widzenia, a także z większym zmęczeniem kierowcy.

środa, 12 lipiec 2017 13:25

Francuski szyk w salonach aut używanych

Napisał

Polacy w 2017 roku coraz częściej dają się uwieść „francuzom”.

Jak wynika z danych opublikowanych przez AAA AUTO tuż przed Świętem Narodowym Francuzów przypadającym na 14 lipca, Polacy coraz chętniej decydują się na samochody używane z francuskim rodowodem. Okazuje się, że aż 16,5% aut kupionych w polskich salonach dealera od początku tego roku, stanowiły modele francuskich marek. Dla porównania, w analogicznym okresie 2016 roku udział ten wynosił 14,6%.

Polscy kierowcy coraz rzadziej sugerują się mitami na temat awaryjności „francuzów”, które pochodzą z dość odległych czasów, gdy zabezpieczenie antykorozyjne tych aut praktycznie nie istniało. Zweryfikowali też przekonania na temat trwałości materiałów i części, z których są one zbudowane. Ulubioną marką francuskich samochodów używanych wśród polskich klientów AAA AUTO jest Renault (41%). Na drugim miejscu znalazł się Peugeot (29%), na trzecim Citroen (20%), a na czwartym Dacia (10%). Na francuski samochód wydawali średnio 22.159 złotych.

„W ostatnich miesiącach dostrzegamy dużo większe zainteresowanie francuskimi samochodami. To optymistyczny trend. Polacy decyzję o kupnie samochodu podejmują na podstawie racjonalnych przesłanek, a nie mitów. Używane samochody znad Sekwany łączą dobry poziom techniczny z eleganckim designem i bogatym wyposażeniem za stosunkowo niewielkie pieniądze. W ofercie AAA AUTO można znaleźć sporo kilkuletnich aut do 30 000 złotych, które wyglądają jak nowe i przykuwają wzrok na drodze. Świetnym reprezentantem tej kategorii jest Renault Megane, najczęstszy wybór kierowców w AAA AUTO” – powiedział Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

TOP 10 francuskich modeli w AAA AUTO w I poł. 2017 (wśród francuskich modeli ogółem) :

Renault Megane - 8,90%

Renault Clio - 8,70%

Peugeot 307 - 5,80%

Citroën C3 - 5,20%

Peugeot 207 - 5,00%

Renault Laguna - 4,30%

Dacia Duster - 4,30%

Renault Thalia - 3,90%

Citroën C4 - 3,70%

Renault Scenic - 3,70%

TOP 10 kolorów francuskich aut w AAA AUTO w I poł. 2017:

Srebrny

Czarny

Szary

Niebieski

Czerwony

Zielony

Biały

Złoty

Beżowy

Brązowy

W I poł. 2017 Polacy wybierali najczęściej francuskie samochody z nadwoziami typu: hatchback (43,2%), MPV (15,9%), kombi (15,9%), sedan (11,5%), SUV (7,8%). Najpopularniejszym typem silnika był benzynowy (57,8%). Francuskie auta były wybierane w większości przez mężczyzn (69,2 %).

Udział samochodów z napędami elektrycznymi w firmowych flotach w Polsce pozostaje na marginalnym poziomie. Argumenty ekologiczne nie są jednak wystarczające, aby ten stan zmienić. Kluczowe w rozwoju firmowej elektromobilności jest kryterium opłacalności ekonomicznej. Z przygotowanego przez EFL na potrzeby raportu „Elektromobilność w Polsce. Perspektywy rozwoju, szanse i zagrożenia” porównania kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego oraz elektrycznego wynika, że sam brak akcyzy to zdecydowanie za mało. Dopiero przy zwolnieniu z podatku VAT, firmie opłaca się nabycie pojazdu EV[1].

- Wyzwaniem, przed którym stoimy w procesie rozwoju elektromobilności w Polsce, jest stworzenie warunków
do zdynamizowania rynku oraz wykreowanie popytu na samochody elektryczne. Argumenty ekologiczne, np. dotyczące poprawy jakości powietrza w miastach, nie są jednak wystarczające. Elektromobilność musi się po prostu przedsiębiorstwu opłacać. Dziś koszty zakupu auta elektrycznego są nawet dwukrotnie wyższe od kosztów zakupu auta z napędem konwencjonalnym. Niezbędny jest zatem system zachęt, które spowodują wzrost zainteresowania nabywaniem tego typu aut. Aby pokazać wpływ ewentualnego wprowadzenia bezpośrednich dopłat do zakupu aut elektrycznych, opracowaliśmy porównanie kosztów zakupu i użytkowania pojazdu z napędem spalinowym z samochodem elektrycznym. Wyniki naszej analizy wskazują jednoznacznie, że największe korzyści z użytkowania pojazdu EV w porównaniu z ICE[2] są możliwe dzięki obniżeniu jego ceny
– powiedział Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.

Symulacja kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego i elektrycznego[3]  

Założenia przyjęte przez EFL w celu opracowania porównania:

  • Samochody reprezentujące segment C
  • Ceny pojazdów netto
  • Porównanie dotyczy 4 pojazdów:
    • ICE z ceną katalogową
    • EV z ceną katalogową
    • EV z ceną skorygowaną o dopłatę w wysokości podatku akcyzowego
    • EV z ceną skorygowaną o dopłaty w wysokości podatków akcyzowego i VAT
  • Okres umowy: 3 lata
  • Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert
  • Wpłata własna klienta w wysokości 10% ceny pojazdu
  • Rata miesięczna netto pokrywa wyłącznie finansowanie zakupu
  • Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy
  • Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km
  • Koszt przejechania 1 km uwzględnia koszty:
    • raty miesięcznej
    • średniego kosztu paliwa / naładowania pojazdu elektrycznego (ICE: 45 zł / 100km; EV: 5 zł / 100km)

Instrument finansowy: pożyczka

Instrument finansowy: leasing klasyczny

Instrument finansowy: leasing z wysoką wartością rezydualną (HRV)

Komentarz eksperta

Radosław Woźniak, wiceprezes EFL:

Wyniki przygotowanego przez nas porównania kosztów zakupu i eksploatacji pojazdu spalinowego oraz elektrycznego jasno pokazują, że tylko obniżenie ceny auta elektrycznego może skłonić firmę do jego nabycia. Co więcej, samo zwolnienie z akcyzy to jednak za mało. Widać to wyraźnie w porównaniu pojazdów finansowanych pożyczką lub leasingiem klasycznym, gdzie koszt zakupu i użytkowania EV przez 3 lata jest o ponad jedną czwartą wyższy
niż pojazdu ICE. Dopiero przy zwolnieniu przedsiębiorcy z podatku VAT, elektromobilność będzie podobnym wydatkiem co tradycyjny napęd. Warto jednak dodać, że redukcja podatków to nie jedyny możliwy pomysł na obniżenie ceny EV. Podobny efekt można osiągnąć poprzez rządowe dopłaty bezpośrednie, co ma miejsce m.in. we Francji, gdzie subwencje wynoszą 6 tys. EUR. Również my jako firma finansująca inwestycje uważnie przyglądamy się działaniom rządu i przygotowujemy się do stworzenia oferty dedykowanej klientom zainteresowanym nabyciem lub używaniem pojazdów elektrycznych.

 

[1] EV – Electric Vehicle

[2] ICE – Internal Combustion Engine

[3] Niniejszy materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 k.c., nie może być traktowany jako porada, usługa finansowa lub zachęta do zawarcia jakiejkolwiek umowy.

Strona 6 z 8

Pozostałe artykuły

  1. Więcej na GŁOS24
  2. EDUKACJA
  3. FINANSE I GOSPODARKA
  4. KULTURA
  5. MOTORYZACJA
  6. POLITYKA
  7. SPORT
  8. STYL ŻYCIA
  9. TURYSTYKA
  10. ZDROWIE I URODA