Reklama-Budzow-lekarz
Motoryzacja

Motoryzacja (64)

5 nowoczesnych gadżetów dla kierowców, które przydadzą się nie tylko zimą

W standardowym zimowym wyposażeniu samochodu nie może zabraknąć skrobaczki do szyb czy gumowych, nieprzemakalnych dywaników. Warto jednak zwrócić uwagę również na różne nowoczesne gadżety, które umożliwiają sprawny rozruch auta w mróz, podnoszą komfort podróży i zapewniają większe bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Wiele z nich przyda się nie tylko zimą!

Czytaj dalej...

Prawie 200 firm chce zbudować prototyp polskiego auta elektrycznego

Kilkanaście projektów e-samochodów wpłynęło do spółki ElectroMobility Poland, która planuje rozpocząć budowę prototypów - poinformowała EMP. Dodano, że konsorcja złożone łącznie z prawie 200 firm o różnych kompetencjach chcą uczestniczyć w budowie e-aut.
 
Dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland Piotr Zaremba, cytowany w środowym komunikacie prasowym, powiedział, że przedsiębiorcy "stworzyli konsorcja złożone łącznie z prawie dwustu podmiotów o różnych, uzupełniających się kompetencjach". "Dzięki temu zmaksymalizowali swój potencjał, a do EMP trafiły wartościowe propozycje" - ocenił.
 
Konsorcja, które zgłosiły się do EMP, muszą wykazać się know-how z zakresu prototypowania e-samochodu oraz konkretną propozycją biznesowego rozwoju projektu.
 
Zaremba zaznaczył, że "poziom zgłoszeń, jest zróżnicowany, ale wiemy już, że zawierają one ciekawe rozwiązania, które będą mogły zostać przez nas praktycznie wykorzystane w pracach nad e-autem".
 
Obecnie trwa etap wstępnej selekcji otrzymanej dokumentacji oraz jej oceny pod kątem potencjału biznesowego i zgodności z wymogami technicznymi. Zakończy się on wyborem projektów, które - w opinii ekspertów - stwarzają realną szansę na uruchomienie produkcji seryjnej polskiego samochodu elektrycznego.
 
W skład komisji, powołanej do oceny i selekcji najlepszych projektów, weszło 12 ekspertów z różnych dziedzin. W gronie tym znaleźli się przede wszystkim specjaliści z branży motoryzacyjnej, projektanci i konstruktorzy pojazdów, a także przedstawiciele branży badawczo-rozwojowej, naukowej i technicznej związanej z tematyką automotive. W składzie komisji zasiadają również osoby odpowiedzialne za ocenę potencjału rynkowego zaprezentowanych koncepcji, a także możliwości ich komercjalizacji.
 
Jak czytamy w komunikacie ElectroMobility Poland, już w pierwszym kwartale br. EMP rozpocznie zaawansowane prace nad wybranymi w toku postępowania prototypami. Prace potrwają kilkanaście miesięcy. Wiosną 2019 roku, spółka ma dysponować jeżdżącymi prototypami osobowych samochodów elektrycznych.
 
Rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce zakłada, że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych.
 
Czytaj dalej...

40 ekologicznych autobusów i 800 nowych miejsc parkingowych w Małopolsce Zachodniej

 Szykuje się prawdziwa transportowa rewolucja w Małopolsce Zachodniej. Do listopada 2020 roku powstaną tu kolejne parkingi P&R, zostaną też zakupione nowe autobusy miejskie. Łączna wartość tych projektów to ponad 91 mln zł, z czego prawie 68 mln zł to unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Umowy na autobusy i parkingi P&R w Małopolsce Zachodniej, to kolejne m.in. po Krakowie, Tarnowie czy Sądecczyźnie, unijne inwestycje, które usprawnią transport w regionie.

- Transport to bez wątpienia najważniejszy obszar działalności Województwa Małopolskiego – budujemy więc obwodnice, remontujemy drogi, kupujemy nowe pociągi i ekologiczne autobusy, przygotowujemy kolejne parkingi park&ride. Tworzymy infrastrukturę, która nie tylko ułatwia życie naszym mieszkańcom, ale też w odczuwalny sposób rozwija nasz region i czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym gospodarczo – podkreśla Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

Wygodniejsza podróż do szkoły czy pracy

Ponad 35 mln zł wyniesie unijna dotacja na zakup 40. ekologicznych autobusów. 20 z nich będzie jeździć po terenie powiatu chrzanowskiego, druga połowa – w barwach Miejskiego Zakładu Komunikacji w Oświęcimiu. Dodatkowo w Oświęcimiu przewiduje się wprowadzenie wygodniejszych rozwiązań dla pasażerów – na rozkładach jazdy mają pojawić się kody QR, w autobusach gniazdka USB do ładowania komórek. Mieszkańcy Oświęcimia z nowego taboru skorzystają na wiosnę 2019 roku. Planuje się też solidną przebudowę strony internetowej miejskiego przewoźnika.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, autobusy kupione dla powiatu chrzanowskiego trafią do użytku jeszcze w tym miesiącu. Wartość obu projektów to blisko 51 mln zł.

W Małopolsce Zachodniej powstanie też ponad 800 bezpłatnych miejsc parkingowych.

- Aż 300 miejsc parkingowych zostanie przygotowane w Oświęcimiu. Wielopoziomowy parking P&R zostanie ulokowany w miejscu byłego hotelu Glob. W planach jest również wydzielenie 59 miejsc dla rowerów, skuterów i motocykli, a także stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych.

- W Wadowicach powstaną w sumie aż 3 nowe P&R – w rejonie ul.  Nadbrzeżnej/Sienkiewicza, przy dworcu PKS i dworcu PKP. Łącznie oznacza to 277 nowych miejsc parkingowych, z czego z 239 będą mogli korzystać kierowcy samochodów osobowych, z 18 - osoby niepełnosprawne, a z 20 – busy i autokary. Do dyspozycji rowerzystów zostanie oddane w sumie 95 stanowisk, a także samoobsługowa stacja serwisowa, w której będzie można szybko dokonać drobnych napraw swojego jednośladu. Wszystkie obiekty mają być gotowe na wiosnę 2020 roku. Łatwiej o miejsca parkingowe będzie też w Spytkowicach, gdzie do końca 2020 roku powstaną 2 obiekty - P&R Spytkowice. Nowy parking powstanie też przy dworcu kolejowym w Brzeźnicy. Inwestycja jest częścią ogromnego projektu modernizacji zabytkowego budynku stacji. Wartość wszystkich prac budowlanych oszacowano na ponad 3 mln zł, z czego 2,3 mln zł to dotacja unijna. Odnowiony dworzec i parking będzie gotowy do końca 2018 r.
– Kępki i P&R Ryczów. Łącznie będzie tam ponad 70 miejsc postojowych, a także 60 zadaszonych miejsc na rowery, skutery i motocykle.

- Umowa na dotację z Chrzanowem obejmuje natomiast budowę 2. parkingów P&R, które mają być dedykowane szczególnie tym, którzy korzystają z kolei. Pierwszy, na 95 miejsc, ma powstać przy ul. Zielonej, drugi – na 42 miejsca – przy ul. 29 listopada. Inwestycje mają zakończyć się do końca października 2019. Do końca 2018 roku ma być gotowy też parking obok dworca kolejowego w Libiążu. Znajdzie się tu miejsce dla 40 samochodów, planuje się również montaż automatu MKA.

Info/Foto: UMWM

Czytaj dalej...

Więcej pasażerów i nowości – Koleje Śląskie podsumowały rok

W 2017 r. Koleje Śląskie przewiozły więcej pasażerów niż w 2016 r. Przedstawiciele firmy wskazują, że jest to efekt przede wszystkim poprawy komfortu podróży i oferty handlowej, ale także wynik podjętych przez spółkę działań o charakterze promocyjnym. Wyjątkowo skuteczne okazały się te skierowane do studentów.

Czytaj dalej...

Student PŚ w Technocentre

– Dzięki wizycie w Dyrekcji Designu Renault nauczyłem się patrzenia na projektowanie z innej perspektywy – mówi Jakub Fochtman, zwycięzca konkursu RENAULT. PASSION FOR DESIGN & INNOVATION. Młody designer stworzył najlepszy projekt wnętrza SUV-a Renault klasy wyższej – następnej generacji Koleosa, co zapewniło mu wyjazd do Dyrekcji Designu Renault w Guyancourt we Francji, połączony ze zwiedzaniem Paryża.

Czytaj dalej...

Silnik nowej generacji Toyoty będzie produkowany w Polsce

W 2020 roku w fabryce w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja nowego silnika Toyoty 1.5 TNGA. Będzie on wykorzystywany zarówno w napędach hybrydowych, jak i konwencjonalnych. Oznacza to zwiększenie udziału Polski w rosnącej dynamicznie globalnej produkcji i sprzedaży hybryd Toyoty. Zaawansowany technologicznie produkt made in Poland trafi na rynki na całym świecie. Polskie zakłady będą także jedynymi poza Japonią, w których prowadzona będzie działalność badawczo-rozwojowa koncernu.

– Nowa inwestycja będzie polegała na zbudowaniu w Jelczu-Laskowicach zupełnie nowej linii produkcyjnej silnika 1.5 litra TNGA. To zupełnie nowy silnik Toyoty, skonstruowany od zera – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Mikołajczak, wiceprezes ds. korporacyjnych Toyota Motor Manufacturing Poland. – Wartość inwestycji to około 400 milionów złotych. Planujemy rozpoczęcie produkcji w 2020 roku, więc już niedługo rozpoczną się przygotowania do jej uruchomienia. Silnik będzie produkowany zarówno w wersji konwencjonalnej, jak i do napędów hybrydowych.

W ciągu 20 lat Toyota sprzedała niecałe 11 mln aut hybrydowych. Koncern wprowadził na rynek trzydzieści trzy modele z takim napędem. To między innymi Prius, RAV4, C-HR, Auris i Yaris. W tym roku prognozy mówią o wzroście sprzedaży o 8,4 proc. względem 2016 roku i wyniku 1,5 mln egzemplarzy, które trafią na rynek. Kierowcy w Polsce kupili do tej pory 30 tys. hybryd Toyoty. Hybrydowa oferta koncernu w Polsce obejmuje siedem modeli.

– Nowy silnik będzie produkowany przede wszystkim w wersji hybrydowej. To o tyle ważne, że już w tym roku sprzedaż Toyoty w Europie napędów hybrydowych to około 40 proc. wszystkich samochodów. Planujemy, że około 2019 roku będzie to ponad połowa, a więc tym samym polski zakład będzie mieć bardzo duży wkład w produkcję napędów hybrydowych – mówi Dariusz Mikołajczak.

Ten innowacyjny produkt made in Poland trafi na rynki Toyoty na całym świecie, nie tylko do europejskich fabryk w Czechach czy Wielkiej Brytanii, lecz także do odległej Turcji, Japonii czy RPA. Zdaniem ekspertów to wielka szansa dla Polski.

– Jeżeli Polska ma się stać europejskim centrum produkcji napędów konwencjonalnych i hybrydowych, to decyzja Toyoty o lokalizacji produkcji w naszym kraju jest na pewno cenna. To powinno dać rządzącym do myślenia. Stawiamy nacisk na samochody elektryczne, ale zanim do tej rewolucji elektrycznej dojdzie, po drodze będzie się rozwijać sprzedaż samochodów hybrydowych. Myślę, że w Polsce ten przeskok musi uwzględniać samochody hybrydowe i co się z tym wiąże – także rozmaitego rodzaju ulgi – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Nowa inwestycja Toyoty z pewnością pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia, choć – jak podkreśla przedstawiciel Toyota Motor Manufacturing Poland – na razie jest zbyt wcześnie, by określić dokładną liczbę pracowników. Potrzebni będą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy produkcji. Rekrutacje ruszą już w przyszłym roku.

– Nie mówimy już o zwykłej montowni, tylko o bardzo zaawansowanych procesach technologicznych. Nie mówimy o taniej sile roboczej. Innowacje i pieniądze wydane na badania i rozwój przyciągnęły kadrę polskich inżynierów. To jest wartość dodana, bo mówimy tutaj o pracy intelektualnej polskich fachowców na rzecz jednego z największych koncernów motoryzacyjnych – podkreśla Adrian Furgalski.

Łączna wartość nakładów Toyoty w Polsce razem z nową inwestycją sięgnie 4,5 mld zł. To czyni Polskę jedną z największych baz produkcyjnych koncernu poza Japonią. W przyszłym roku w Wałbrzychu ma ruszyć produkcja nowoczesnych przekładni hybrydowych, koordynujących współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. Z kolei fabryka w Jelczu-Laskowicach w lutym tego roku rozpoczęła produkcję silnika benzynowego 1,5 l, które trafiają potem do francuskiej fabryki yarisów. Za dwa lata rozpocznie się tu produkcja silnika 2,0 l. Do tej pory specjalnością jelczańskiego zakładu były diesle. 

– W polskich zakładach będziemy też realizowali funkcję badań i rozwoju. Jest to pierwsza taka funkcja poza Japonią, tym samym staniemy się jedną z największych baz produkcyjnych Toyoty w Europie i na świecie. Chcę podkreślić, że dzięki temu będziemy mogli rozwijać nasz zakład, ale też naszych pracowników w oparciu o najnowsze technologie – podkreśla Dariusz Mikołajczak.

– Z roku na rok przedsiębiorstwa coraz więcej inwestują w badania i rozwój, chociaż cały czas cierpimy na brak odpowiednio wysokich nakładów. Wciąż jest to ok. 1 proc. PKB, czyli mniej więcej 20 mld zł. Mamy aspiracje, żeby ten procent zwiększyć do ok. 2 proc. PKB. Co ważne, od kilku lat właśnie przedsiębiorstwa wiodą prym pod względem wydatków na B+R. Wcześniej więcej pieniędzy przeznaczał na to rząd. Dzisiaj firmom takim jak Toyota możemy przypisać 46 proc. tych wydatków – mówi Adrian Furgalski. 

Czytaj dalej...

Niechlubne statystyki listopadowych wyjazdów

534 wypadki drogowe, 49 osób zabitych i 654 osoby ranne – tak wyglądały policyjne statystyki po zakończeniu akcji „Znicz” przeprowadzonej w czasie długiego listopadowego weekendu w 2016 roku. Z roku na rok niestety rośnie liczba osób, które ucierpiały na polskich drogach w okolicach dnia Wszystkich Świętych.

Czytaj dalej...

Koleje Śląskie witają pierwszego Elfa2

Wymiana szacownych 50-latków na nowy tabor rozpoczęta. Wczoraj nowy Elf2 po raz pierwszy przewiózł pasażerów po śląskich torach, dziś natomiast odbyła się jego oficjalna prezentacja. Bydgoska PESA w ramach zamówienia wartego 230 mln zł netto ma dostarczyć Województwu Śląskiemu oraz Kolejom Śląskim w sumie 19 takich pojazdów. Będą one obsługiwały zarówno relacje aglomeracyjne, jak i pozaaglomeracyjne.

Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS
  1. Więcej na GŁOS24
  2. EDUKACJA
  3. FINANSE I GOSPODARKA
  4. KULTURA
  5. MOTORYZACJA
  6. POLITYKA
  7. SPORT
  8. STYL ŻYCIA
  9. TURYSTYKA
  10. ZDROWIE I URODA